Dit is het wetenschappelijk bewezen effect van de sauna op je gezondheid

1. Afvoeren van afvalstoffen

Tijdens een sauna bezoek stijgt je lichaamstemperatuur van 37 graden naar ongeveer 39 graden. Dat lijkt misschien niet veel, maar toch zet een temperatuurverschil van 2 graden allerlei processen in gang. In je huid bevinden zich sensoren die nauwgezet reageren op temperatuursveranderingen. Wanneer je lichaam oververhit dreigt te raken, verwijden de bloedvaten in je huid en produceren je zweetklieren extra veel zweet. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat vocht dat je tijdens een sauna bezoek verliest vooral afkomstig is uit je bloed. Zodra je bloed vocht verliest probeert je lichaam de balans weer te herstellen door vocht te onttrekken uit onder ander vet-, spier- en huidweefsels. Hierdoor komen er vochtstromen binnen je lijf op gang en worden afvalstoffen en melkzuren via het bloed en vervolgens via zweet afgevoerd.

Afvalstoffen

Ga je regelmatig naar de sauna dan vinden ook afvalstoffen die al langer tijd vast zitten in weefsels hun weg naar buiten. Ook fijn: je huid knapt er van op! Overtollig talg en ander vuil dat vast zit in je poriën zweet je er namelijk ook lekker uit. Uit een onderzoek van de Universiteit van Jena komt bovendien naar voren dat je huid ook echt gezonder wordt. De sauna schijnt de hoornlaag te hydrateren en herstelt een verstoorde PH-waarde.

2. Aanmaken van serotonine

Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar het verband tussen warmte en gezondheid. Christopher Lowry, een onderzoeker aan de Universiteit van Colorado, deed een baanbrekende ontdekking met betrekking tot de correlatie tussen een verhoogde lichaamstemperatuur en welzijn. In zijn onderzoek identificeerde Lowry een specifieke groep van neuronen in de hersenen die gevoelig is voor warmte. Bij stijgende lichaamstemperatuur geven deze neuronen een grotere hoeveelheid van het gelukshormoon serotonine af. Ook wetenschappers aan de Oklahoma State University ontdekten dat er een verband is tussen naar de sauna gaan en ons geluksgevoel. Tijdens hun onderzoek observeerden ze mensen in groepstherapie. Proefpersonen die deze therapievorm combineerden met een suanabezoek waren stressbestendiger, voelden zich relaxter en meer voldaan dan mensen die alleen voor de therapie gingen.

3. Verbeteren van je weerstand

Je weerstand is een complex systeem dat er voor zorgt dat ziekteverwekkers buiten de deur blijven. Dat begint eigenlijk al bij je huid. De verschillende huidlagen – met een vet- en zuurlaagje – houden veel ongewenste indringers buiten.  De hoofdrol is echter weggelegd voor je lymfeklieren. Deze klieren fungeren als lijfwachten. Wanneer een onbekend micro-organisme passeert, reageren je lymfeklieren door witte bloedcellen aan te maken. En witte bloedcellen zijn de meest actieve bestrijders van schadelijke bacteriën en virussen. Zo zijn macrofagen – letterlijk ‘veelvraten’ – 24/7 bezig om lichaamsvreemde stoffen (allergenen), beschadigde of dode micro-organismen (o.a. bacteriën en virussen) en hun afvalstoffen (toxines) onschadelijk te maken.

Verkoudheid

Finse onderzoekers van de universiteit van Turku ontdekten dat mensen die twee keer per week naar de sauna gaan, na een maand 30 procent minder last van verkoudheid hebben dan mensen die nooit een sauna bezoeken. Uit een onderzoek van de universiteitskliniek Charité in Berlijn blijkt dat de sauna je immuunsysteem verbetert. Je lichaamstemperatuur wordt door de warmte hoger, waardoor kunstmatig koorts optreedt. Hierdoor worden er extra afweerstoffen aangemaakt om ziekteverwekkers af te kunnen breken.